بزرگان رامسر : آيت الله ميرزا علي فلسفي

حضرت آیت الله العظمی فلسفی


آيت الله ميرزا علي فلسفي تنكابني فرزند آيت الله حاج شيخ محمدرضا تنكابني اسوه زهدو تقوي و علم و فقاهت كه عمر پربركت خود رادر نشر معارف اهل بيت و تربيت شاگردان سپري كرد در سال 1300 هجري شمسي در تهران بدنيا آمد .
پدر او از فقها و علماي بزرگ رامسر و دريا پشته رامسر بود كه پس از تحصيلات ديني به تهران كوچ و در آن جا ساكن شده بود. وي از بزرگان و علماي برجسته تهران بود كه از جمله شاگردان مبرز مرحوم آخوند خراساني به شمار مي رود . برادر او مرحوم حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمدتقي فلسفي از دانشمندان و خطباي جهان اسلام بود كه خدمات و تاثيرايشان در ترويج مكتب تشيع بر همگان آشكار است . آيت الله ميرزا علي فلسفي درس مقدمات وسطح حوزه را در تهران و محضر پدر بزرگوارشان طي كرد و در سال 1324 شمسي براي تكميل دروس حوزه به حوزه عليمه نجف اشرف و در آستان مقدس اميرالمومنين (ع ) مهاجرت نمود و حدود 16 سال از محضر بزرگاني چون مرحوم آيت الله شيخ محمد علي كاظميني ، آیت الله العظمی حاج سید ابوالحسن اصفهانی ، آيت الله العظمی خوئي ، آیت الله حاج سید محمود شاهرودی و آیت الله سید عبدالهادی شیرازی كسب علم نموده و به مقام والاي اجتهاد نايل آمد بطوري كه ايشان از اولين كساني بودند كه آيت الله خوئي اجازه اجتهاد ايشان را با خط خود نوشتند . آيت الله فلسفي در نجف اشرف و از همان سال‌هاي ابتدايي تشرف در كنار كسب فيض از علماي بزرگ، خودنيز تدريس سطح وكفايه را براي طلاب جوان آغاز كردند .
وي در سال 1340 شمسي به تهران بازگشته ضمن اقامه نماز جماعت در مسجد لرزاده تدريس خارج فقه و اصول را آغاز كردند و به مدت هشت سال جوانان و مردم و فضلاي حوزه علميه تهران از ايشان استفاده هاي معنوي و علمي فراوان بردند كه خاطرات بحث هاي اخلاقي ومعنوي ايشان همچنان در اذهان شاگردان ايشان باقي است . سپس در سال 1350 شمسي به دعوت و خواست مرحوم حضرت آيت الله ميلاني در جوار حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع ) در مشهد مقدس رحل اقامت افكنده و به حوزه علميه مشهد رونقي تازه بخشيده و به تدريس خارج فقه و اصول پرداختند كه تربيت بيش از صدها عالم و دانشمند و مدرس ثمره بيش از سي سال تلاش علمي و تدريس وي در حوزه علميه مشهد مقدس است كه با توفيقات وعنايات خاص حضرت رضا (ع ) بدست آمد . آيت الله میرزا علی فلسفي كه در مدرسه علميه آيت الله خوئي (ره) مشهد ، درس خارج فقه و اصول را تدريس مي‌كرد ، محضر درسش شلوغ‌ترين درس حوزه علميه مشهد به شمار مي‌رفت .
وي در كنار درس و بحث علمي , اقامه نماز در مسجد شهداي مشهد با عموم مردم ارتباطي نزديك و تنگاتنگ داشتند . درسهاي اعتقادي و اخلاقي وي نه تنها براي عموم بلكه براي فضلاي حوزه علميه فراموش شدني نيست . آن مرد بزرگ آنچه در بحثهاي اخلاقي مطرح مي فرمودخود بيش از همه بدان عامل بود. هرگاه سخن مي گفت تنها مرجع آن قرآن , حديث و معارف اهل بيت (ع ) بود وچون سخن او از دل برمي آمدتاثير عميقي برمخاطبين داشت . زهد و تقوا و ساده زيستن و پرهيز از تعلقات دنيوي مرحوم آيت الله فلسفي زبانزد خاص و عام است وبخصوص كه در مقابل تقاضاي مصرانه علما , براي قبول مرجعيت هميشه خودداري مي كرد .
آيت الله فلسفي از اساتيد بزرگي بود كه از ملاك و معيار سازندگي به عنوان افضل و اشرف برخوردار بود . او شخصيت سازنده‌اي بود كه مدت ‪ ۳۵‬سال در گوشه‌اي از شهر با حوصله فراوان انسانها را در عرصه تعليم و تربيت پرورش و به جامعه تحويل داد.در سال‌هاي آخر عمر آيت‌الله ميلاني درس خارج حوزه مشهد به دليل فقدان استاد در آستانه تعطيلي بود ولي آيت‌الله فلسفي با هجرت خود از تهران به مشهد جان دوباره‌اي به اين حوزه بخشيد و كار را با جديت دنبال كرد .
وي مطالعات و نوشتجات بسيار خوبي داشت. اغلب فضلاي كنوني حوزه علميه مشهد مقدس ، شاگرد ايشان هستند. در اين حوزه، درس علمي قابل توجه متعلق به آيت الله ميرزا علي فلسفي بود . در دوره ما، ساده زيستي وي الگوي طلاب و فضلاي حوزه‌هاست. اگر كسي او را در خيابان مي‌ديد احساس نمي‌كرد كه اين آقا شخصيتي علمي باشد. رفتار او آن‌چنان متواضع بود كه گويي توجه كمي هم به خود نداشت . مرحوم ميرزا علي فلسفي تا مطلبي از او خواسته نمي‌شد حرف نمي‌زد و هرگاه هم لب به سخن مي‌گفت به راستي سخنان او قابل استفاده بود .
وي در مقابله با ظلم و فساد ستم شاهي از حركت انقلابي مردم همراه با علماي برجسته مشهد حمايت كرد و بر اساس وظيفه در مجلس خبرگان قانون اساسي همراه با مرحوم آيت الله حاج ميرزا جواد آقا تهراني و تني چند از علماي مشهد نماينده مردم خراسان بود . آيت الله فلسفي پس از يك عمر زندگي پربركت سرانجام در تاسوعاي حسيني مصادف با 19 بهمن 1384 نداي حق را لبيك گفت و در پي عارضه قلبي به جوار رحمت حق شتافت و جهان تشيع بويژه حوزه هاي علميه را داغدار ساخت .
مراسم تشييع جنازه اسوه علم و فقاهت و تقوا آيت الله العظمي ميرزا علي فلسفي روز جمعه 21 بهمن 1384 ساعت 30/8 صبح با حضور انبوه مردم مشهد برگزار شد . در اين مراسم كه بسياري از علما و مراجع همچون حضرات آیات وحيد خراساني ، زنجاني ، مرتضوي ، سيبويه ، شيرازي ، موسوي شاهرودي و همچنين امام جمعه محترم مشهد ، بسياري از مسئولين استاني و كشوري ، اساتيد حوزه و دانشگاه ، قضات دادگستري ، طلاب و دانشجويان ، كسبه و ساير اقشار مردم حضور داشتند حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني در حرم مطهر رضوی بر پيكر آیت الله فلسفی نماز گزارد و سپس پیکر آیت الله فلسفی در رواق دارالسرور حرم رضوي خاكسپاري شد .
عاش سعیدا و مات سعیدا

0 بازخورد به 'بزرگان رامسر : آيت الله ميرزا علي فلسفي'